FANDOM

326px-Gnome Crest.jpg

Herb gnomów, Ikona Technologii.

Pomysłowe gnomy, mistrzowie technologii i byli mieszkańcy Gnomereganu są rasą drobnych humanoidów, żyjących w Dun Morogh w dzielnicy Majsterkowo w krasnoludzkim mieście Ironforge. Są zrzeszeni z Przymierzem.

WprowadzenieEdytuj

Gnomy są niewielkich rozmiarów żyjących pod ziemią majsterkowiczów. W czasie Drugiej Wojny wspomagali Przymierze rozmaitymi urządzeniami i wehikułami, takimi jak łodzie podwodne czy maszyny latajace, w jegfo walce z Hordą. Są znakomitymi mechanikami i wynalazcami, znanymi ze swej wiedzy i ekscentrycznej natury. Ich miasto, Gnomeregan, zbudowane wewnątrz Góry Ironforge, zostało najechane przez troggi i dostatecznie zniszczone. Wielu gnomów, których przeżyło najazd, zamieszkało wśród krasnoludów w Ironforge'u, garstka innych wyruszyła wraz z krasnoludzkimi przyjaciółmi do Kalimdoru. Gnomy do dziś nie otrząsnęły się po zniszczeniu ich ojczyzny i raczej niechętnie opuszczają bezpieczne tunele krasnoludów.

Większość gnomów w Kalimdorze pozostaje odizolowana w Bael Modan. Nawet po zdziesiątkowaniu ich rasy i destrukcji miasta, gnomy pozostały przyjazną i życzliwą rasą. Z łatwością jednają sobie innych i zaprzyjaźniają sięz nimi; inne rasy zazwyczaj uważają nie darzenie gnomów sympatią za niemożliwe. Gnomy są długowieczne i traktują inne rasy, zwłaszcza ludzi, z ojcowskim podejściem. Społeczność gnomów jest luźno zorganizowana; większość z nich mieszka w Khaz Modan wśród krasnoludów, wysyłając swoich przedstawicieli do krasnoludzkiego króla, by mówili w ich imieniu. Te nieliczne gnomy, które dotarły do Kalimdoru, żyją w podobnym porządku w Bael Modan. Gnomy to utalentowani majsterkowicze, ze skłonnością do tworzenia radykalnej technologii i innowacyjnych projektów. Często współpracują z krasnalami z Ironforge, tworząc plany i koncepcje, z których niejednokrotnie krasnoludzcy kowale czerpią inspirację.

HistoriaEdytuj

Ekscentryczne, często genialne gnomy są jedną z najbardziej niezwykłych ras na świecie. Mając na uwadze ich obsesję do tworzenia radykalnych technologii i konstruowania cudów inżynierii, można uznać za cud, iż jakiekolwiek gnomy przyczyniły się do reprodukcji.

Nie wiadomo zbyt wiele o historii gnomów z czasów, zanim odkryły je krasnoludy; nawet same gnomy nie wiedzą wiele o swojej przeszłości sprzed Drugiej Wojny. Istnieją jednak pewne historyczne wzmianki opisujące spotkania gnomów z innymi rasami. Istnieją sporadyczne dokumentacje kontaktów pojedynczych gnomów z ludźmi i wysokimi elfami północnym kontynencie Lordaeronu na Przesiekach Tirisfal, majace miejsce nawet 848 lat przed Płonąca Krucjata.

Prawdopodobnie pierwszymi gnomami, które zostały powołane do życia, były "mechagnomy", małe nakręcane istoty stworzone przez Tytanów. Nie wiadomo po co Tytani je stworzyli, najprawdopodobniej do pomocy w tworzeniu Azeroth, wespół z glinianymi i morskimi gigantami. Co jest wiadome, to że mechagnomy, tak jak wiele innych tworów tytanów, zostały dotknięte Mięsną Klątwą. Ta stopniowo przeistoczyła mechagnomy w dzisiejsze, cieliste odpowiedniki. Również z nieznanych powodów ta wiedza nie przetrwała wśród samych gnomów. Informacje o tej ewolucji nadal jednak mogą być znalezione w wielu miejscach, stopniowo wyjaśniając pojawienie się gnomów w Azeroth.

Jednym z ważniejszych źródeł tej wiedzy jest Śrubmajster Mechazod, mechagnom odkryty przez zwykłe gnomy na Boreańskiej Tundrze podczas budowy pasa startowego. Mechazod nie tylko potwierdza, iż mechagnomy zostały stwozone w Ulduarze przez tytana zwanego "Wielkim Architektem", a w wyniku nałożenia na nie Miesnej Klątwy powstały cieliste gnomy, lecz także posiada zdolność do usunięcia tej klątwy i przeistoczenia cielistych gnomów w mechagnomy. Większość zwykłych gnomów jednak woli zachować obecną postać. Na inne poszlaki na temat przeszłosci gnomów można się natknąć na Burzowych Szczytach, zamieszkanych przez populację mechagnomów.

Pierwsza szeroko odnotowana interakcja gnomów z krasnoludami nastąpiła niewiele ponad swieście lat przed Płonacą Krucjatą. Jak głosi historia, krasnoludzki odkrywca natrafił na małą gnomią wioskę. Był zszokowany faktem, iż podczas gdy kasnoludy dopiero co wynalazły proch strzelniczy, gnomy posiadały już wysoce zautomatyzowaną osadę z takimi innowacjami jak mechaniczne kurczaki. Kontakt pomiędzy dwoma rasami rychło uczynił je dobrymi sprzymierzeńcami, a krasnale pozwoliły gnomom wybudować ich własną stolicę, Gnomeregan, u podnóża Dun Morogh, nieopodal krasnoludzkiej stolicy, Ironforge'u.

Rozkwitając wewnątrz prawdziwego cudu techniki - Gnomereganu, gnomy dzieliły zasoby zalesionych szczytów Dun Morogh z krasnoludzkimi kuzynami. Mimo iż krasnale również mają skłonności do techniki i inżynerii, to właśnie gnomy wprowadziły większość innowacyjnych projektów krasnoludzkich broni i wehikułów parowych.

Gnomy służyły Przymierzu podczas Drugiej Wojny. Ku zdziwieniu ludzi, krasnoludów z Ironforge i krasnoludów z Klanu Dzikiego Młota, Gnomeregan odmówił jednak wystawienia swoich oddziałów i pilotów podczas inwazji Płonącego Legionu w czasie Trzeciej Wojny, przeważając jednak szalę zwycięstwa dzieki ich nowoczesnej broni.

Gdy zakończyla się Trzecia Wojna, Przymeirze odkryło powód decyzji gnomów. Barbarzyńska plaga troggów wynurzyła się z podziemnych czeluści i najechała na Gnomeregan. Wiedząc, że priorytetem ich sprzymieżeńców jest pokonać Legion, gnomy postanowiły rozwiązać swój problem samotnie.

Mimo iż gnomy mężnie broniły swego ukochanego miasta, Gnomeregan został stracony, wraz z blisko osiemdziesięcioma procentami populacji gnomów. Nieliczni, którzy przeżyli, uciekli, szukając schronienia w Ironforge'u.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki